Labels

Monday 20 August 2012

HAYATILAH PUISI MELAYU MUDAH LUPA


Tun Mahathir kata "MELAYU MUDAH LUPA".Bahkan ungkapan beliau telah di puisikan dan menjadi puisi keramat untuk orang Melayu.Beliau juga telah mendeklamasikan puisi ini dengan penuh emosi dan benar-benar menyentu hati rakyat Malaysia.Dibawah adalah video yang menunjukkan Tun Mahathir mendeklamasikan puisi tersebut.



MELAYU MUDAH LUPA

Melayu mudah lupa
Melayu mudah lupa
Melayu mudah lupa
Dulu bangsanya dipijak
Melayu mudah lupa
Dulu bangsanya retak
Melayu mudah lupa
Dulu bangsanya teriak
Melayu mudah lupa
Dulu bangsanya haprak
Melayu mudah lupa
Dulu bangsanya kelas dua
Melayu mudah lupa
Dulu bangsanya hina
Melayu mudah lupa
Dulu bangsanya sengketa
Melayu mudah lupa
Dulu bangsanya derita
Melayu mudah lupa
Dulu bangsanya kerdil
Melayu mudah lupa
Dulu bangsanya terpencil
Melayu mudah lupa
Tiada daulat
Tiada maruah
Tiada bebas
Melayu mudah lupa
Melayu mudah lupa
Melayu mudah lupa
Sejarah bangsanya yang lena
Tanah lahirnya yang merekah berdarah
Ingatlah
Ingatlah
Ingatlah
Wahai bangsaku
Jangan mudah lupa lagi
Kerana perjuanganmu belum selesai...










































Puisi ini telah menjadi peringatan untuk orang Melayu sedar kelemahan mereka itu iaitu mudah lupa.Tetapi telah jadi alat musuh melayu berusaha dengan lebih giat membuatkan orang Melayu menjadi lupa.Usaha mereka ini kini terang-terang telah dilakukan oleh pihak pembangkang kini.Di antaranya ialah :

1. Cuba memutar belitkan sejarah kemerdekaan tanahair.Mengelirukan rakyat dengan mengangkat pengganas komunis sebagai pejuang.Pemimpin negara sebagai petualang.Terang-terang Mat Sabu mengangkat pengganas komunis.Menghukum anggota keselamatan sebagai alat penjajah.Ini adalah usaha yang telah mereka lakukan.Cuba melupakan sejarah tanahair serta jasa-jasa orang Melayu terdahulu.

2. Ada pihak yang menunjukkan sikap kurang adab atau durhaka kepada sultan.Turut mengiringi sikap mereka ini jua beberapa individu yang lupa asal usul keturunan Melayunya.Orang Melayu taat dan kasih kepada raja.Sebab itu Jebat dianggap durhaka oleh orang Melayu

3. Sikap berterima kasih orang Melayu kian dicabar.Pembangkang menghasut sebahagian mahasiswa tinjuk perasaan.Minta hapus hutang.Orang Melayu semua tahu hutang wajib dibayar.

4. Orang Melayu dijanjikan dengan pelbagai janji manis.Sedangkan janji belum pasti terlaksana.Sedangkan perlu berterima kasih kepada pemerintah BN yang telah banyak berjasa kepada rakyat.Orang Melayu ramai terpengaruh dengan janji pembangkang yang sepatutnya orang Melayu kena ingat latar belakang pemimpin Melayu itu.Jangan lupa.

5. Orang PAS menghukum orang UMNO kafir.Orang Melayu tak pernah lupa dengan wasiat Hj Hadi itu.Jika redha maknanya kita rela dikafirkan oleh mereka.Ingatlah orang Melayu.Bahawa itulah ungkapan yang sangat zalim yang telah dilemparkan oleh pembangkang.Wajib kita tentang kenyataan itu.Perlu diingat penyokong PAS rata-rata mengimani kenyataan Hj.Hadi itu.Jangan lupa.Sejarah permusuhan umat Islam terdahulu banyak berpunca dari kenyataan menghukum sesuatu puak itu sebagai kafir.

6. Banyak sumbangan dan jasa kerajaan BN dalam memakmurkan negara dan rakyat.Ramai yang mendapat keuntungan samada dalam bidang pelajaran,pekerjaan,kesenangan dan lain-lain lagi.Ucapan terima kasih tak memadai.Sebaliknya rakyat yang menerima keuntungan itu bersama-sama dengan BN membangun dan menjaga negara.Mereka yang membangkang atau merosakkan usaha murni kerajaan patut dipecat.Mereka musuh dalam selimut.Tetapi kerajaan BN amat berlemah lembut dan bertimbang rasa.Mereka ini bagi saya tak layak bekerja atau menerima apa-apa kontrak kerajaan.Ibarat melepaskan anjing tersepit.Orang Melayu ada maruah dan pandai berterima kasih.

7. Golongan agama tak pernah dipinggir oleh pihak kerajaan BN.Banyak keuntungan yang telah mereka perolehi.Berjuta-juta ringgit telah dikeluarkan untuk membantu mereka.Samada bentuk elaun untuk imam-imam atau guru KAFA.Pembangunan sekolah agama dan tahfiz dan lain-lain lagi.Tapi amat malang kerana mereka majoriti tidak menyokong kerajaan.Perlu difaham bahawa sumbangan elaun untuk imam dan guru KAFA adalah bentuk menghargai sumabngan mereka bukan gaji.Tapi kini mereka lebih mata duitan daripada orang awam.Berkempen hukum kerajaan BN dengan kata-kata buruk dan keji.Amat merbahaya apabila golongan agama paling ramai telah lupa siapa yang melantik dan memberi mereka elaun.Perlu ada tindakan yang lebih drasti bagi menangani sikap mereka ini oleh pihak tertentu sebelum mereka menjadi parasit dalam jentera kerajaan dan penghubung dalam masyarakat Islam.Mereka adalah orang Melayu yang lupa dasar Islam yang menuntut mentaati pemimpin dan cinta negara.

8. Orang Melayu patut sedar bahawa Malaysia bermasyarat majmuk.Terdiri daripada pelbagai kaum.Masing-masing bersaing sesama sendiri.Samada dalam bidang pelajaran,pekerjaan dan perniagaan.Bangsa lain telah banyak mencipta pelbagai kejayaan yang istimewa dalam kelompok mereka.Taraf hidup mereka berubah.Orang melayu telah dicop sebagai pemalas orang bangsa lain.Istilah pemalas ini boleh membawa pelbagai sikap-sikap negatif  yang lain.Orang Melayu lupa Tun pernah meniup DASAR PANDANG KE TIMUR satu masa dahulu.Negara yang di ambil contoh ialah Jepun dan Korea.Sebenarnya sikap rajin bekerja itu perlu orang Melayu ingati.

9. Tun Mahathir pernah kata MELAYU BARU.Kemudian turut disambung pula oleh Dato Seri Najib dengan ungkap kata MELAYU GLOKALTahap minda kelas satu yang pernah disarankan oleh Tun Mahathir adalah bagi membawa minda Melayu kehadapan.Tun Mahatahir mempelopori kemajuan teknologi.Mencipta pelbagai kemajuan yang bukan sedikit untuk negara.Tapi kini rakyat Melayu juga menggunakan kemajuan itu merosak dan memburukkan negara.Medan IT telah dijadikan fitnah memburukkan negara.Malaysia adalah negara yang aktif dan pesat dalam penggunaan IT.Tp amat malang rakyat Malaysia dan Melayu ramai pula menggunakan IT untuk fitnah dan burukkan pemimpin negara.Negara lain mata kurang sekali.Mudah-mudahan sikap mereka akan berubah dan lebih kasih sayang dengan penggunaan teknologi baru ini.

10. Walaupun BN telah lama memerintah tetapi pemerintahannya mat sederhana dan mencipta pelbagai kejayaan tersendiri.Terutama dalam memelihara hubungan kaum dan memastikan rancangan kerajaan berjalan dengan teratur.Sikap segelintir pemimpin pemimpin politik kerajaan juga sedikit megecewakan.Kerajna jawatan sanggup jatuh menjatuhkan.tetapi untuk PRU akan datang saya yakin PM akan melakukan yang terbaik.Pilihan calon parti pemerintah adalah pilihan rakyat yang paling disukai dan boleh menang.Mungkin ramai yang akan kecewa.Tetapi jangan lah lupa ada ketika kita naik dan ada ketika kita kena berundur.Tun Mahatir mengotakan kata-katanya,"Berhenti sebelum kenyang".Dan beliau telah meletak jawatan PM kletika ramai orang mengasihi beliau.Jada mana-mana tak tercalun perlu mengambil contoh sikap Tun Mahathir.Insya Allah ... Mudahan  akan ada perubahan yang menarik nanti.

Kesimpulannya daripada sikap lupa yang patut kita ambil perhatian ialah JANGAN LUPA.Masa akan berlalu.Lupa akan merugikan diri dan banyak pihak.Hayatilah puisi Tun dan selami sikap lupa orang Melayu kini.Wallahu a`klam

No comments:

Post a Comment